Välj en sida

Dagens samhälle är ett konsumtionssamhälle. Vi bombarderas av budskap om saker som vi bör köpa för att göra våra liv lyckligare och bättre. För visst har vi alla känt den där lyckokicken när vi håller i den där nya prylen som vi så länge har trånat efter. Om det så är den där fantastiska datorn som bara funkar eller den där klänningen som sitter så perfekt. Den där lyckan som man kände när man först kände i inköpsögonblicket eller när öppnade förpackningen till varan man köpt.

I extrema fall samlar man på sig så många saker genom åren att man känner sig instängd. Vem har inte ett förråd av saker som man kanske kommer att få nytta av någon gång?

Parallellt med detta konsumentsamhälle där man förväntas ta emot det som produceras, och det i slutändan förväntas att man ska sätta sprätt på sina pengar och världens resurser, växer det fram något annat. Man kanske skulle kunna kalla det ett kundsamhälle.

En kundrelation speglas av ett mer jämlikt förhållande mellan den som köper och den som säljer. Jämfört med för 20 år sedan gör dagens kund, en lite grundligare undersökning efter vilken vara som bör inhandlas. Kanske gör man en sökning på internet eller letar efter recensioner och andra åsikter om det planerade inköpet.

Framför allt kommer framväxten av sociala nätverk där man ständigt har kontakt med andra personer få allt mer betydelse i sådana sammanhang. Det finns en hel del goda exempel på hur företag som misskött sig får smaka på kundernas vrede. I såväl svenska (Boxer) som internationella (Nestlé) sammanhang. För att undvika missöden som dessa blir det mer nödvändigt för företagen att ständigt befinna sig i en dialog med kunden och lyssna in vad som är viktigt.

I konsumtionssamhället där varan är i fokus är det i kundsamhället mer den sociala interaktionen som står i fokus, även om målet i slutändan är att sälja en vara. Jag tror att den kundrelaterade modellen som växer fram kommer att driva på utvecklingen mot ett samhälle där gemenskap och samtal står mer i fokus. Förhoppningsvis kommer betydelsen av att ständigt konsumera därmed minska.

Som Micco Grönholm skrev för ett tag sedan: “Vi kommer, tror jag, att föredra de bästa människorna”.

Jonathan Sundqvist, som även bloggar på Eccho.