Välj en sida

Sökmotorn Blackle är en sökmotor med svart bakgrundsfärg och är ett resultat av en diskussion runt hur mycket energi sökmotorerna på internet egentligen använder.  En av Googles största utmaningar när man etablerar nya serverfarmar lär vara tillgången på energi för att driva och kyla sina servers men de datorer och de skärmar vi användare själva använder drar sammantaget också stora mängder energi. Energin påverkas i sin tur av vilka färger som används på skärmen och vitt är den stora boven. Mark Ontkush, it-teknolog från USA har tagit fram ett förslag på en energieffektiv färgskala som han menar att man kan använda om man vill att den egna hemsidan ska förbruka mindre energi. Svart lär vara en av de färger som då drar minst energi, därav bakgrundsfärgen på Blackle.

Boken Energi – Hur design kan göra skillnad av Kerstin Sylwan och Johanna Stål, är full med intressanta exempel av den här typen. Boken känns i mångt och mycket som tidningen Camino, fast i bokform. Tidningen har ju för vana att välja ut ett ämne och låta det bli en tydlig gemensam nämnare för alla artiklar samtidigt som man belyser ämnet ur flera olika vinklar. Men släktskapet kanske inte är så konstigt, med tanke på att Stål är chefredaktör på tidningen och boken är utgiven på Caminos eget förlag.

Bakom bokens förvånansvärt tråkiga yttre – det är som om man undrar om medfinansiären Energimyndigheten bestämt att det ska likna en rapport – döljer sig ett välskrivet inre som ständigt driver läsaren till att läsa ett exempel till, vända blad ännu en gång. Ty boken är full av exempel och rikt illustrerad och inspirerar verkligen till att i nästa produktutvecklingsprojekt reflektera över hur på något av fyra sätt kan bidra till att minska energiförbrukningen.

Det första handlar om att designa produkten så att den i sig själv använder mindre energi, oberoende av användaren och det andra om att hjälpa användaren bete sig mer energieffektivt. Som när Lexus förser föraren i en GS 450h med information om hur mycket energi som bilen förbrukar vilket omedvetet sporrar att köra mer bränslesnålt. Det tredje sättet handlar om att energieffektivisera verksamheten, som Skanskas asfaltstillverkning som gjort en kartläggning av var de förbrukar mest energi och låter de olika asfaltsverken lära av varandra. Det fjärde sättet handlar om att energideklarera sina produkter och lära kunden tänka i livscykeltermer. Ett kylskåp som drar mindre energi kan faktiskt spara köparen mer pengar över sikt, även om det är lite dyrare att köpa, än ett billigare, slösaktigare kylskåp.

Precis som man utlovat i förordet, lyfter författarna fram exempel på innovativ design, bra företagsinitiativ och intressant forskning på området i boken. När man stänger boken, drygt 120 sidor senare har man faktiskt fått en mycket bra bild av vad tekniken kan göra med formen och hur design kan påverka tekniken. Man förstår i högre utsträckning hur energikonsumenter beter sig och hur design kan påverka beteenden och vanor. Och man har fått en bättre bild än tidigare av hur en produkt som hyrs ut, snarare än säljs, kan se ur och hur man kan göra det möjligt.

Författarna borde dock ha låtit boken gå en sista runda till hos redaktören ty ibland saknas bildtexter, ibland kräver de att man läst brödtexten för att kunna förstå dem vilket gör att de inte klarar av att på samma sätt som i en tidning agera inkastare till texten. Men bokens stora svaghet är att författarna allt för ofta snålar med referenser till var läsaren kan hitta mer information om en intressant produkt, en begåvad tjänst eller ett klurigt initiativ man just läst om. Man saknar information om vem som tillverkar Yves Behars nytänkande diodlampor och om lampan på sidan 17 (och på bilden ovan) är ett resultat av hans hand och man saknar en källhänvisning till Skanskas energiåtgång av asfaltverken. Och även om några sökningar via Blackle ger svaren så hade en tydligare källhänvisning gjort boken ännu lite bättre. För det hade ju samtidigt varit ett exempel på hur god informationsdesign kan hjälpa läsarna undvika att slösa sin energi i onödan utan hitta det man söker direkt.

Trots detta lämnar boken oss funderande över vilka vi ska ge bort boken till. För Energi – Hur design kan göra skillnad är den perfekta sommarboken till alla som är designintresserade eller arbetar med att gestalta produkter eller tjänster som använder energi. Boken är lättsam nog för att vara rolig att läsa under en lat eftermiddag i solstolen men inspirerande och nyttig nog för att få följa med tillbaka till kontoret när semestern är slut.

Ps. Obegripligt nog går boken inte att beställa från någon av de andra nätbokhandlarna utan finns bara till försäljning via Caminos egen sida på nätet.