Välj en sida

Den fråga som alla publicister brottas med är hur man ska kunna omfamna hållbarhetstrenden och speciellt intresset för ekologi inom ramen för sina befintliga titlar. Det vanligaste sättet är att göra gröna nummer med viss regelbundenhet, något som de flesta titlar provat vid det här laget. Det är dock bara är några få, som Res och Residence, som lyckats riktigt bra eftersom de, olikt andra, omfamnat den ekologi inom ramen för vad vad de står för och inte vimsat iväg för att göra ett grönt nummer som där de skriver om sånt de i vanliga fall inte skulle ägna redaktionellt utrymme åt.

Så vad gör man då om det man står för som tidning är just ekologi. Hur håller man då ihop sin tidning? Medieanalytikern Olle Lidbom, som driver Vassa Eggen, anser inte att ”ekologi” är en livsstilsfråga som berör på samma sätt som mode eller inredning. Man skulle därför kunna se de gröna titlarna som ettåringar som dör när den ekonomiska hösten har anlänt.

Härom veckan landade dock det nionde numret av Camino på vårt bord och plötsligt förstår vi varför tidningen har förutsättningarna för att bli en perenn i tidningshyllorna. Redaktionen har nämligen gjort det smarta draget att låta olika ämnen vara teman i tidningen, nu senast Europa. Även om temaidén funnit med tidigare är det inte förrän nu som den fått blomma upp och ta över hela numret som innehåller intressanta nedslag från hela Europa som både inspirerar, upplyser och berör.

Det är en utmaning för alla tidningar som vill skriva om en ny grönare värld; hur sätter vi gränserna så att det inte blir en tidning om allt? Ska man välja att fokusera på miljövänliga föräldrar, eller ska det vara det politiska perspektivet som ska vara sammanhållande, eller ska man fokusera på att vara ett verktyg för de som jobbar med miljö i offentlig sektor?

Klokt nog har Camino valt att använda tema som sin röda tråd vilket gör att de kan skriva om vad som intresserar dem, att de kan förändra sin inriktning över tid, att de alltid kan ligga i tiden med aktuella ämnen och att tidningen genom den avgränsning som dess tema innebär både blir tillräckligt spetsig för att vara intressant men också överraskande för läsarna som får ny inblick för varje nummer. Lägg sedan till många konkreta tips (som vi ju älskar), välskrivna och välunderbyggda texter och en modern, lättillgänglig layout och det står klart att Camino efter nio nummer både hittat sin plats och rotat sig väl i Mediesverige. Och tidningen blommar redan.