Nästan en tredjedel av de tillfrågade uppgav Ikea som en av de fem företag de beundrar för sitt samhällsansvar och som de därför helst skulle vilja jobba för, följt av en femtedel som svarade Hennes & Mauritz.

Både H&M och trean, Patagonia, är högre på listan än 2007 medan dåvarande tvåan och trean, Coop och Body Shop har tappat flera placeringar. En orsak till detta kan vara att inget av företagen lyckats kommunicera vad de gör lika bra under 2008 som under 2007. Nya på 2008 års lista är tillverkaren av arbetsfordon, Volvo Group, Swedbank, Banco och Rädda Barnen.   Diskussionen om investerares möjlighet att sätta press på stora företag var intensiv under 2008 och i det sammanhanget profilerades Swedbank Robur och Banco en hel del i media, vilket också reflekteras i deras listplaceringar.

Bara en fjärdedel av de tillfrågade söker aktivt nytt jobb, vilket är lite lägre än förra året. Då undersökningen gjordes under drygt två månader med början i september är det svårt att bedömma hur finanskrisen påverkat svaret men en rimlig bedömning är att folk förmodligen är mer benägna att stanna på sitt jobb i kristider.

Även om undersökningen bara ger en bild av vad en relativt begränsad grupp, hållbarhetsproffsen,  helst skulle vilja jobba, menar Ingrid Schullström, chef miljö och socialt ansvar på H&M att det är hedrande att hamna i toppen på CSR i Praktiken.ses lista;
– Det är roligt att personer med god insyn i frågorna rankar vårt CSR-arbete högt. Att arbetet har stor betydelse för våra anställda och i rekryteringssammanhang får vi ofta kvitto på, säger Schullström.

Av naturliga själ är ett företags ansvarstagande mycket viktigt när hållbarhetsproffsen ska bestämma sig för en ny arbetsgivare, men till skillnad från förra året har den blivande chefen fått större betydelse (nr 1 2008 jämfört med nr3 2007). Bolagets inriktning och produkter har samtidigt blivit mindre viktigt (nr 4 2008 jämfört med nr 2 2007) medan lönenivå och vad vännerna anser fortfarande har minst betydelse bland de angivna orsakerna.

Att internet är centralt för att skaffa information om ett företags samhällsansvar blir tydligt i undersökningen. Hållbarhetsproffsen gå i första hand till Google, i andra hand till företagets egen webbplats och i tredje hand till nyhetskällor på nätet för att hitta information om vad ett specifikt företag gör. Trots att CSR-rapporter ofta används som huvudmedium för att kommunicera ett bolags samhällsansvar till omvärlden är det bara drygt hälften som använder den för att få information.

grafikcsrjobb081