lolololol

Archive | Restaurang

Exempel från Restaurang, café och catering

Grön profil gör att Borlängecaféet är på grön kvist

Mitt emot en nerlagd färghandel och i samma hus hos som en före detta blomsterhandel ligger Peace and love-caféet i Borlänge centrum. En doft av pannkakor letar sig in när dörren öppnas. På menyn finns alltifrån sallader, smörgåsar och bakad potatis till kakor och fikabröd. Det mesta är ekologiskt, rättvise- och Kravmärkt, och bakat i Sifferboden, tjugo minuter från caféet. Möblerna är till största delen köpta på second hand.

Caféet startade i juni 2009. Nu går verksamheten plus minus noll. Men från och med nästa år räknar de med att gå med överskott.
– Omsättningsmässigt ser vi att försäljningen stiger hela tiden, säger Göran Borg, ekonomiskt ansvarig för Café Peace and Love.

Caféet fylls av par som äter lunch, tonåringar som tar en latte och affärskollegor som har möte över en wraps. De röda sammetsgardinerna böljar när någon går mellan de olika rummen. Från väggarna tittar storheter som Patti Smith på när cafégästerna hugger in på sina smörgåsar. Dalfolket verkar ha hittat till det nytänkande caféet.

- I början var folk rädda och skeptiska. Men nu har folk börjat fatta att det är för en bättre värld vi jobbar, säger Matilda Cavanagh, platschef på caféet Peace and love.

Den som tycker att namnet Peace and love klingar bekant är rätt ute. Än är det ett tag kvar tills musikfestivalen med samma namn slår upp portarna i Borlänge. Peace and love är både en förening och ett aktiebolag. Bolaget står för all den kommersiella verksamheten, som till exempel festivalen och caféet. Grundvärderingarna genomsyrar alla delar av verksamheterna. Caféet, festivalen och andra arrangemang som Peace and love ordnar har ett uttalat budskap som handlar om att bygga en hållbar värld med fokus på kärlek, respekt och miljö. Ovanpå cafélokalen har Peace and love AB sitt kontor. Där sitter de heltidsanställda och planerar nästa års festival och ser till att ekonomin rullar. Och caféet är ett sätt att föra ut budskapet året runt.

Man behöver alltså inte ha en lokal i Stockholmsinnerstad för att satsa på hållbarhet. Det verkar funka med att ligga i en halvtom stadskärna. Kunderna hittar ändå. Det är bara att lyfta på hatten och buga för att Peace and love lyckats med att inte bara skapa Sveriges största festival utan även ett hållbarhetscafé.

Continue Reading

Förtidsröstning ett sätt för McDonald’s visa att man menar allvar med sitt samhällsansvar

I förra riksdalsvalet var det en lägre andel av förstagångsväljarna och de svenskar som är födda utomlands som röstade, i jämförelse med genomsnittet av befolkningen. I årets val deltar nästan en halv miljon svenskar för första gången och för att uppmuntra dem att använda den mest grundläggande demokratiska rättigheten – att rösta – har McDonald’s ansökt om att bli lokal för förtidsröstning. ”Detta är en viktig integrationsfråga. Många förstagångsväljare har idag få naturliga kontaktytor mot det svenska samhället, och att rösta kan kännas väldigt avlägset. Det är bra om vi kan vara med och bidra i denna fråga”, menar Raymond Mankowitz, hamburgerkedjans kommunikationsdirektör.

”På samma sätt som McDonald’s är första steget in på arbetsmarknaden för många, vill vi också gärna bidra till att fler tar första steget in i samhället. Att rösta är en viktig del i det. Om röstlokalen finns där unga finns tror jag att många upplever det enklare att rösta och därför väljer att göra det. Vi har dessutom många förstagångsväljare bland våra medarbetare”, säger Mankowitz.

Om företag menar allvar med att vara en del av lokalsamhället och ta ansvar för utvecklingen är det klokt att de också engagerar sig i att få fler att rösta. Sett i det perspektivet är McDonald’s drag både klokt och lovvärt och till nästa val hoppas vi att man kan förhandsrösta på alla kedjans restauranger.

Vi har i Sverige ännu inte sett en utveckling liknande den i USA där företag utlyser olika typer av belöningar för dem som går och röstar. (Företagen lägger sig självklart inte i vad människor röstar, belöningen får de för att de röstar.) Förhoppningsvis är det något vi kan förvänta oss i nästa val. För vad kan vara mer ansvarstagande ur ett samhällesperspektiv än när företagen aktivt bidrar till att medborgarna engagerar sig i demokratin, egentligen?

Continue Reading

Ledare: Cause Marketing är i akut behov av att utvecklas till nästa nivå

Jag gillar när företag underlättar för sina kunder att ge pengar och cause marketing – att låta en del av intäkterna från en produkt gå till välgörande ändamål – är ett bra sätt att göra det. Det finns dock en fara i när företag använder sig av cause marketing mest för pengarnas skull – kunderna märker det. Visst – man skulle kunna se det som att de organisationer som får pengar från företagens kampanjer inte borde bry sig om företagens motiv, så länge det kampanjen genererar pengar. Men frågan är om vi inte just passerat toppen?

När snabbmatskedjan Kentucky Fried Chicken för några veckor sedan började servera grillade och friterade kycklingvingar i små rosa hinkar till förmån för Susan G. Komen Foundation (en stiftelse som samlar in pengar till bröstcancerforskning) såg många det som det yttersta tecknet på ”pinkwashing”. Produkterna som säljs gör nämligen kunderna feta, och fetma ökar risken för att få cancer, enligt stiftelsens egen hemsida.

Många av de CSR-chefer och marknadschefer jag talat med, både i Sverige och USA, börjar tycka att cause marketing känns  passé, nu när snart sagt alla bolag hunnit plocka några lätta pr-poäng, och att vi skulle få se ett så bisarrt samarbete som KFC och Susan G. Komen var på något sätt väntat, förr eller senare.

Ett tecken på att en liknande trötthet finns hos konsumenterna kunde man se för någon vecka sedan när Stephen Colbert plockade några lätta och underhållande poäng genom att föreslå hur de som blir feta av KFCs produkter ska kunna komma till rätta med problemet – genom att konsumera andra cause marketingprodukter. (Se ca 1 min in i inslaget).

Häromdagen blev jag uppringd av en pr-konsult på som försökte intressera redaktionen för ett projekt där HP låter designern Camilla Norrback coacha unga formgivartalanger att ta fram datorväskor som ska säljas och där hela vinsten ska gå till Hand in Hand. När jag undrade vad som var HP tjänade på detta svarade pr-konsulten piggt ”Ingenting!” och hänvisade till ett citat från Hand in Hands representant om att ”detta är första gången som ett företag planerar att skänka hela vinsten till Hand in Hand, vilket är jättekul!”.  Nej, jättekul är det inte men det illustrerar problemet med mycket av den cause marketing som görs idag. Ju mer av intäkterna företagen ger bort, ju mindre intressant blir det samtidigt för dem att sälja varan – det är grundläggande ekonomisk teori.

Vad kommer då härnäst? De senaste åren har flera av de företag som tidigare satsat mycket på cause marketing tagit ett steg tillbaka (t.ex. Pepsi) och funderat över vilka samhällsproblem som det är mest logiskt att de försöker bidra till att lösa, både ur konsumenternas perspektiv och det affärsmässiga perspektivet. Resultatet blir att bolagen istället börjar se hur man kan förena hållbarhetsarbetet, samhällsansvaret med att tjäna pengar och hur man kan bidra till de ideella organisationer man samarbetar med på fler sätt än bara genom cause marketing, exempelvis genom att ge dem produkter, tjänster eller låta personalen ge av sin tid och kunskap, som volontärer.

Resultatet är förhoppningsvis mer cause, mindre marketing.

Continue Reading

Bättre mat och billigare sopor på restaurang Pontus!

Restaurangen jobbar medvetet med att försöka få gästerna att äta mer grönsaker och mer protein. Man vill få gästerna att äta i första hand grönsaker, sen fisk-och skaldjur, sen fågel, lamm, gris och till sist nötkött.

”Nötköttet vi serverar kommer från kor som bara ätit gräs, vilket anses vara mest koldioxidneutralt. Det kostar och smakar därefter . Det är en fantastisk råvara”, kommenterar kökschefen Andreas Hedlund i en artikel i tidningen Salt & Peppar. Det handlat dock inte om att ge gästen en miljölektion eller angripa deras moral – filosofin är att gästen ska kunna äta vad de vill, men med gott samvete.

Vid sidan om att försöka få gästerna att ändra sina matvanor en smula och upptäcka hur god mat kan vara även när den inte innehåller kött, sparar restaurang Pontus! också genom att köpa in hela djur. Det gör att kilopriset sjunker men gör samtidigt att man kan ta tillvara på allt på djuret.

Restaurangen har också energisnåla köksmaskiner (något som lönat sig i vinter när energipriset varit högt) och ligger i framkant när det gäller sin sopsortering. Man undviker förpackningar i så hög utsträckning som möjligt och allt avfall källsorteras. ”Att vi separerar matavfallet tjänar vi på ekonomiskt, eftersom vi betalar 30 öre kilot för matavfallet istället för 1,60 för blandade sopor”, berättar Hedlund. Det gör att restaurangen sparar runt 40 000 kr i sophämtningskostnader samtidigt som avfallet går till produktion av biogas som bland annat används för att driva bussarna som passerar utanför restaurangen med jämna mellanrum.

Continue Reading

Pepsi satsar 140 miljoner kronor på att få folk uppmärksamma hållbarhet

Förutom mängder av artiklar i traditionella media, främst i USA, har man också fått mycket uppmärksamhet på nätet, inte minst med hjälp av alla de som bloggat, twittrat och pratat om Pepsis film där man presenterar det man kallar för ”Project Refresh”. Totalt satsar Pepsi hela 20 miljoner dollar  (ca 142 miljoner kronor) på den nya kampanjen.

Se filmen om kampanjen nedan.

Continue Reading