lolololol

100 personer som påverkar företagens hållbarhetsarbete under 2011: plats 31 – 100

Linda Magnusson, VD, O2 Vindel (Ny)
På bara några år har Magnusson byggt O2 Vindel från ett obskyrt nischbolag till ett av få energiföretag som tack vare sin karismatiska vd har en tydlig och välformulerad röst i den politiska debatten. Med tanke på att ingen i branschen kan ha missat henne är det en lågoddsare att ett mindre karismatiskt energibolag ger henne ett nytt toppjobb.

Viveka Risberg, Kanslichef, Swedwatch
Under Risbergs ledning har Swedwatch höjt tonläget och plötsligt hörs de överallt. Strategin att försöka vara så objektiv som möjligt har betalat sig – de blir uppmärksammade – och kommer fortsätta bli det under året. Twitter: @swedwatch

Filippa Bergin Norman, Hållbarhetschef, Axstores
Åhléns sortiment och kommunikationsstrategi var allt annat än hållbara när Bergin Norman började för några år sedan – man sålde för mycket skräp och vägrade prata om det. Idag är situationen den omvända även om det fortfarande finns massor att göra, både hos Åhléns och hos de andra kedjorna inom Axstores. Sådan tur att Bergin Norman är av det uthålliga slaget. Twitter:@filippabergin

Christian Åberg, rådgivare
Föregångare i omställningen från produktekonomi till tjänsteekonomi är turismnäringen och i den branschen har Västsverige seglat upp som en av de mest visionära regionerna i Europa. En stor orsak är Åberg som trots en massa tassande i kulisserna lyckats förbli en av Hållbarhetssveriges största doldisar. Twitter: @zurf

Mats Agurén, generalsekreterare, Childhood
Det är uppenbart att Childhoods generalsekreterare drivs av något annat än att få träffa drottningen då och då. Agurén är en av få i landet som fullt ut förstått innebörden av venture filantropy – blir 2011 året då allt fler liksom han inser att det är framtiden, snarare än att skriva statiska donationscheckar?

Martin Åhdal, chef, tankesmedjan Fores
Det finns bara en tankesmedja som på allvar förstår och driver hållbarhetsaspekterna i samhället – Fores. Håll koll på Åhdal och hans seminarier för att ligga minst ett halvt steg före alla andra. Twitter: @fores_sverige

Catherine Karagianni, Miljöchef, TeliaSonera
Näringslivets miljöchefers karismatiska ordförande är en stor pragmatiker som fortsätter spara miljonbelopp åt sin arbetsgivare TeliaSonera genom att som miljöchef envisas med att de anställda ska använda sina egna produkter för att eliminera resor, något som bidragit till att affärerna går lysande.

Nedjma Chaouche, Kommunikationschef, Rädda Barnen
Under flera år har det mest innovativa med Rädda Barnen varit deras kommunikation. Med Chaouche vid rodret har organisationen fått någon som på allvar både förstår det kommersiella, det ideella och det kommunikativa på samma gång och som kan omdefiniera förhållandet till företagen, från transaktioner till relationer. Twitter: @nedjmach

Barbro & Bernard Osher, filantroper (Ny)
I hemstaden San Francisco är en donation från The Osher Foundation ett kvitto på att man bedriver verksamhet av hög klass. Genom sina insiktsfulla donationer till begåvade mottagare kommer Oshers stå som förebild när allt fler förmögna svenskar strävar efter att både verka och synas.

Marianne Bogle, projektansvarig, CSR Sweden
Från sitt rum på Skeppsbron ser hon ut över strömmen av förstagångsbesökare och turister i den svenska hållbarhetsvärlden; nytillträdda CSR-chefer, japanska delegationer och hungriga konsulter. Blicken för vilka initiativ som är värda att titta närmare på och vilka som blott är turistfällor, samt förmågan att hålla ihop en grupp gör att Bogle är guiden som storföretagen helst lyssnar på.

Anna Gustafsson, ansvarig ekonomiska aktörer och mänskliga rättigheter, Amnesty
Med förståelse för att företag behöver hjälp, inte skäll, har Gustafsson skapat vad som kanske är hållbarhetssveriges intressantaste seminarier den senaste tiden. I en tid när alla strävar efter att komma bort från ytlighet, är Gustafsson helt rätt.

Ebba von Sydow & Cecilia Wassaether, nätverkare, Do Good Stockholm (Ny!)
Ett nätverk för kvinnor intresserade av välgörenhet. Vad som låter som en hopplöst föråldrad klubb för överklasstanter är i själva verket ett av de nätverk kring hållbarhet som har störst potential i Sverige. Med fokus på brains snarare än botox, och med von Sydow och Wassaethers personliga kontakter och känsla för trender, har Do Good alla chanser att bli en plantskola för morgondagens CSR-chefer. Twitter: @ebbavonsydow & @ceciliawass

Jonas Abrahamsson, VD, E.ON (Ny)
Det säger sig självt – inga elbolag tjänar egentligen på att vi gör av med mindre el. Trots det lyckas Eon förklara varför det är viktigt att spara el på ett mer jordnära sätt än konkurrenterna på ett sätt man tror på, och hållbarhetsredovisningen följer samma formel. Med fortsatta satsningar på biogas och laddstationer visar Abrahamsson var skåpet ska stå genom att göra Eon till Sveriges första moderna energibolag, snarare än bara elbolag.

Johan Rockström, Professor i naturhushållning, chef för Stockholm Resilience Centre och Stockholm Environment Institute
När någon hyllats tillräckligt många gånger i tillräckligt många affärstidningar tvingas även skeptikerna fundera lite extra. Rockström inspirerar, förklarar och belyser och därigenom påverkar han indirekt fler än man tror.

Steve Howard, hållbarhetschef, IKEA (Ny!)
Nye hållbarhetschefens CV kunde lika gärna varit en beskrivning i 2011 års Ikea-katalog; Bordet HOWARD passar utmärkt i en koncernledningsgrupp eller i ett styrelse rum men bör placeras mitt i rummet, snarare än som sideboard. Bordet är tillverkat på klimatsmartast vis och är till skillnad från andra liknande bord är HOWARD inte fanér, men tillverkat av solitt FSC-märkt trä.

Karin Bojs, Vetenskapsredaktör, Dagens Nyheter
Dagens Nyheters vetenskapsredaktör är fortfarande en av de viktigaste källorna till ny vetenskap som påverkar vardagen. Insikt är första steget mot handling och Bojs analyser motiverar ensamt prenumerationen på DN till ledningsgruppen. Twitter: @bojsan

Mark Zuckerberg, grundare och VD, Facebook (Ny)
Filantropi har tidigare mest förknippats med äldre herrar som ger bort gamla pengar och unga killar med nya pengar har sluppit känna press att göra gott. 27-årige Zuckerbergs 100-miljonersdonation till skolorna i Newark och senare löftet om att göra som de äldre herrarna och ge bort mer än hälften av sin förmögenhet gör stiftelsen till nya stadsjeepen bland entreprenörer under 2011.

Jens Assur, fotograf
Assurs bilder har alltid berört, men med boken Hunger, som skickades ut till 1000 påverkare i Sverige förra året, visade Assur att han framöver kommer använda sin förmåga att beröra till att få människor också att göra. Hans andra kortfilm ”Killing the chickens to scare the monkeys”, som kommer i vår har Kina i fokus och kommer få företag att agera.

Emma Ihre, Head of Corporate Engagement, Ethix
I flera år har Ihre gjort tummen upp eller tummen ner när det gäller vilka bolag Ethic SRI Advisors kunder ska investera i och har samtidigt byggt upp ett stort nätverk. Under 2011 väntar vi spänt på vad som blir hennes nästa steg – blir det Alecta eller AMF som plockar över henne för att konkurrera med SPP?

Hillevi Engström, Arbetsmarknadsminister, Arbetsmarknadsdepartementet
Med knappt ett halvår på posten har arbetsmarknadsministern ändå hunnit tända hoppet hos många. Vår nya minister imponerar med sitt sätt att diskutera och hennes vilja att ta in synpunkter och idéer från näringslivet är mycket lovande.

Niclas Kjellström-Matseke, VD, Postkodlotteriet
Tyvärr hindrar den ibland lite sprättiga klädstilen många från att se Kjellström-Matseke för den han faktiskt är – en av Sveriges största samhällsentreprenörer genom tiderna som under 2011 når målet att ge över en miljard kronor till ideella organisationer. Man kan ha synpunkter på hur han klär sig, men inte på vad han gjort.

Jenny Didong, Departementssekreterare, Finansdepartementet
En av de näringsministern lyssnade mest på har flyttat med de statliga bolagen till Finansdepartementet och på nygamla jobbet fortsätter Didong att driva frågor om ökad transparens, ökad mångfald och ökad lönsamhet på departementen, i bolagen och i konsultsverige.

Stefan Krook, gundare, GoodCause
Vi gissade rätt förra gången vi gjorde listan. Efter el följde fonder men grundidén är densamma – att skänka avkastningen till välgörande ändamål. Grundinvesteringen till fonden kommer från näringslivets grädda och rätt förvaltat kan dessa kontakter vara nyckeln för att en ny generation samhällskapitalister får utrymme att växa fram.

Mikael Horal, Ansvarig insamling donationer, Karolinska Institutet (Ny)
Det finns insamlare och så finns det insamlare. Horals grupp lyckades med att samla in en miljard kronor inför Karolinska Institutets 200-årsjubileum 2010 genom att arbeta efter en amerikansk förebild och bevisade därmed att pengarna finns i Sverige, om man bara gör rätt

Caroline Edelstam-Molin, generalsekreterare, AMREF Flying Doctors (Ny)
När den nästan okända organisationen AMREF Flying Doctors fick Edelstam-Molin som ny generalsekreterare var det inte många som uppmärksammade det. Utan resurser eller kassakista fick Edelstam-Molin förlita sig på sin egen kreativitet och övertalningsförmåga och organisationen har därför lyckats synas i en omfattning långt större än väntat. Vi ser spänt fram emot vad hon hittar på under 2011.

Celia Moore, Executive Corporate Citizenship & Corporate Affairs EMEA, IBM (NY)
IBM har tagit över ledartröjan från 3M som ett av världens mest innovativa företag, inte minst genom sin satsning på att bidra till att lösa samhällsproblem. Det är inte så konstigt att Moore sitter i styrelsen för CSR Europe. Under året som kommer ser Moore till att även svenska IBM börjar förstå vad det handlar om.

Mattias Iweborg & Anna Nilsdotter, VD respektive konsultchef, Enact
Med strategin att vara trevligast, snällast och smartast har Enact seglat upp som hetaste hållbarhetskonsulterna i Sverige just nu. Som ansvariga för flera av Svenska Institutets ledarskapsprogram är det Iweborg och Nilsdotters vinnande attityd som står modell för utländska ledare som utbildas här – ett faktum vi ska vara stolta över. Twitter: @nilsdotter

Anna-Maria Broman-Ek, Ansvarig företagssamarbeten, Kooperation utan Gränser
Under förra året förändrade Broman-Ek organisationens kommunikation till att öka rapporteringen om förändringen deras insatser gett, snarare än om behovet av insatser. Effekten är mer pengar, mer energi och utmärkelsen Årets Insamlare 2010 samt att alla andra sneglar på dem.

Alexander af Jochnick, grundare, Serious Nature
Oavsett om han bygger sitt hus eller bygger bolag lyser af Jochnicks passion för hållbarhet igenom. Med ett ökat engagemang i familjen Oriflame och ökat engagemang i andra bolag påverkar han inifrån och ut.

Aron Cramer, VD, BSR
Även om det traditionella state-of-the-union-talet uteblev på förra årets BSR-konferens uteblir inte Cramers medverkan i styrelserummen. Med sin nya bok Sustainable Excellence är det uppenbart att Cramers personifierar BSR och bidrar med det globala perspektivet på vart näringslivet är på väg, ett perspektiv som intresserar allt fler. Twitter: @aroncramer

Olle Blidholm, Affärsutvecklingschef, hållbarhet, IKEA
Att Blidholm var med och startade Näringslivets Miljöchefer säger lite om hur länge han varit med. Men gammal blir han aldrig – entusiasmen för nya lösningar och nya idéer är hans största tillgång och en av anledningarna till att så många lyssnar på honom, inte minst utanför Sveriges gränser.

Johan Öhnell, VD, Telge Energi
Det tar på krafterna att stå på barrikaderna och veva. I Telge Energis nya kommunikationsstrategi är slagorden mot de andra bolagen borta, men kärnan densamma – 100 procent förnyelsebar energi. Detsamma verkar driva Öhnell som ständigt är öppen för nya idéer om hur man kan förbättra kundservicen och skruva på affärsidén.

Peder Michael Pruzan-Jörgensen Chef EMEA, BSR (Ny)
Med sin mjuka nordiska stil blir Pruzan-Jörgensen välkomnad överallt och det är honom vi kommer tacka för att det kommer allt mer information om det samhällsansvar som entreprenörer och företagare i mellanöstern tar, och som vi kan låta oss inspireras av under 2011. Twitter: @pedermichael

Niclas Ihrén, Sustainability Director, Down ot Earth (Ny)
Det är inte alltid lätt att hänga med i Ihréns resonemang men det är också en av tjusningarna. Att han ser det vi andra kommer se om något år kände vi till, men att svaren kanske finns i rymden överraskade oss. Utan tvekan någon att hålla koll på under åren som kommer. Twitter: @nicihr

Isabel Kelly, International Director, Salesforce Foundation (Ny!)
Salesforce har gått från inget till att bli ett av världens snabbast växande it-företag med sin nydanande modell att leverera programvara som en service. Helt integrerat i företaget är också tanken på att ta ansvar och deras 1-1-1-modell (de donerar 1 procent av sin tid, sina pengar och sina produkter till ideella sektorn) har bland annat kopieras av Google. Kellys mål är att fler kopierar den i Sverige under 2011

Sara Damber, chef, Playing of Change (Ny)
Uppmärksamheten kring Playing for Change har lagt sig och under 2011 är det dags för entreprenörerna att visa om de kan leverera det de lovat och sålla agnarna från vetet. Dambers idé om ett annorlunda CSR-projekt för Stenbecksfären är redan en succé internt och med tanke på att Damber har såväl Mia Brunell Livfors som Sophie Stenbeck öron är gissningen att de redan godkänt den internationella utrullningen. Twitter: @saradamber

Sara Brodahl, chef Insamlingsavdelningen, Cancerfonden
Den fyndiga annons som meddelade att anhöriga aldrig blir trötta på Rosa Bandet-hysterin var ett sätt att bemöta bland annat den här tidningens kritik, men Brodahl och hennes team är medvetna om problemet. Bakom kulisserna jobbar de på att få oss ge mer, men vid fler tillfällen, snarare än per gång. Även om oktober blev mindre rosa är framtiden ljus för Cancerfonden.

Karin Ljungdahl, Kommunikationschef, Schneider Electric (Ny)
Från att ha talat megawatt är negawatt ordet som hörs oftare i industrin där varje procents besparing är enorma summor. Efter köpet av TAC häromåret har Schneider en komplett portfölj för energibesparingstjänster och Ljungdahl uppdraget att börja kommunicera det på bredare front för att hjälpa bolag spara upp till 30 procent – i snitt

Tommy Borglund, konsult, Hallvarsson & Hallvarsson
Borglund fortsätter balansgången mellan det kommersiella och det akademiska på ett sätt som tillför inte bara kunderna men också branschen något. Vi önskar bara att han kunde synas mer i formella sammanhang.

Mikael Damberg, Skolpolitisk talesperson, Socialdemokraterna (Ny)
Efter metamorfosen på Socialdemokraternas högkvarter på Sveavägen slutförts är det vår övertygelse att Damberg är en av de nya centralfigurerna. Hans pragmatiska och positiva syn på företagande tjänar alla väl och utgår från insikten att långsiktig förändring bara kan åstadkommas om alla parter får bidra till lösningen.

Karl Palmås, forskare, Chalmers
I takt med att samhällsentreprenörer lyfts fram i det mediala ljuset blir Palmås en allt viktigare analytiker för att sätta dem i sin rätta kontext, men också för att förstå en ny generation entreprenörer framöver. Med sitt engagemang i Mötesplatsen för Social Innovation och Samhällsentreprenörskap visar han att han inte bara vill kommentera, men också driva, utvecklingen. Twitter: @karlpalmas

Göran Holm, VD, Coca-Cola Sverige
Burkarna är fortfarande röda, men allt mer på Coca-Cola Sverige är numera grönt. Holm pushar för tunnare flaskor, mera återvunnen plast och anställda som tar ansvar i samhället samtidigt som han drar nytta av varumärkets ikonstatus för att påverka andra att följa efter i deras fotspår. Senaste draget är att byta lastbilar mot tåg på långa sträckor, något vi gissar kommer gå på räls med Holm som lokförare.

Caroline Petersson, Ingemar Gustafsson, Tobias Jansson och Johanna Stål, grundare och chefredaktör, Camino Magasin (Ny)
Att gänget bakom Camino blev årets kooperativ 2010 förvånade inte oss. Tidningen går från klarhet till klarhet och är en lagom dos koncentrerad klokhet som förtjänar en än större läsekrets under året som kommer. Twitter: @caminomagasin

Leif Brodén, vd, Södra (Ny)
Som författare till boken ”Ingen annan illa” framstod Brodén som en av de klokaste företagsledarna vi har i landet; reflekterande, välformulerad och utan rädsla för att blotta sina svagheter. Att många skulle vilja ha honom som mentor är inte konstigt.

Viveca Reimers, Verksamhetschef, CSR Västsverige (Ny)
Nätverket CSR Västsverige har högre ambitioner än att låta folk träffas, byta visitkort och dricka gratisvin. Med Reimers vid rodret startas en massa olika initiativ i syfte att faktiskt höja kunskapen hos medlemmarna, snarare än att ge säljmöjligheter till konsultmedlemmar och det uppskattar nästan alla.

Susanne Malmström, Verksamhetschef, Sunfleet (Ny)
En av världens största bilpoolsflottor har hemmahamn i Göteborg. Med 340 fordon placerar man sig på en sjundeplats efter drakar som amerikanska Zipcar och tyska DB Carsharing och Schweiziska Mobility och framtiden ser ljus ut. Ett av de senaste dragen från Malmström & Co är att få bostadsrättföreningar att erbjuda bilpool som en del i boendet. Räkna med fler innovativa lösningar de kommande månaderna.

Maud Olofsson, Näringsminister, Näringsdepartementet
Hon är inte längre ansvarig för de statliga bolagen, men hennes engagemang för en hållbarare värld är oförändrat. Näringsministern inser att distansarbete och lokalproducerade kvalitetsprodukter inte bara är trendbegrepp, utan biljetten till framgång för landets småföretagare.

Carina Lundberg Markow, chef ansvarsfullt ägande, Folksam
Utmärkelsen Sveriges Bråkigaste Kvinna är missvisande, en man i samma situation hade bara uppfattats som tydlig. Och Lundberg Markows vision är tydlig; alla investeringar måste först och främst vara smarta, inte snälla, för att pensionspengarna ska växa på lång sikt. Och vad är långsiktighet om inte hållbarhet. Twitter: @msmarkow

Jenny Johansson, Miljöchef, Swedbank
Som bankens miljöchef åker Johansson land och rike runt och får chefer och anställda att förstå att man kan tjäna pengar på att ta ansvar, både genom besparingar och genom att attrahera nya kunder. Glastaket på Swedbank verkar dock kompakt, och vår gissning är att hon söker sig till någon som också förstår att ge henne formellt inflytande under året.

Anna Forslund, Sötvattenshandläggare, WWF (Ny)
Vattenfrågan har bubblat i några år, men mycket pekar på att intresset svämmar över under 2011. Som en av de stora sötvattenexperterna räknar vi med att se mer av Forslund under året, både i panelsoffor och i styrelserum.

Pär Larshans, Hållbarhetsdirektör, Max
Under Larshans ledning har hållbarhetsarbetet hos hamburgerkedjan blivit ett sätt att optimera vinsten. Det som började med klimatmärkta burgare är idag en filosofi som genomsyrar hela företaget. De nya runda restaurangerna är i absolut världsklass och gör kollegorna så gröna av avund att det kan revolutionera hela branschens sätt att agera. Twitter: @plarshans

Bodil Jönsson-Lindgren, Marknadchef, Coop
Hennes titel må vara ny men Jönsson-Lindgren har varit länge inom Coop och ständigt tillhört de som velat göra kedjorna ännu grönare. Med ansvar från hela koncernen är det hennes ansvar att se till att inte Axfood tar ledningen, något som kommer gynna hundratals leverantörer.

JP Bergkvist, Rådgivare, Sleepwell
Det är två år sedan han lämnade Scandic, men han har inte lämnat hotellbranschen. Som en av ledarna i Green Business Meetings Council (GBMC) verkar han numera på en internationell arena där hotelljättarna slåss om att få anlita honom. Hans påverkan hemma förblir dock stark, med ett jättelikt informellt nätverk, något som kommer väl till pass när han hjälper GBMC etablera sig i Norden under 2011.

Ola Löhman, rådgivare, Accountability
Även om Löhmans föreläsningar ibland verkar som om de är fulla med varmluft och moraliska dilemman finns det massor med substans i hans resonemang, så snart han får lite intellektuellt motstånd, och det är då han kommer till sin fulla rätt. Ett tecken på denna substans är också den handfull bolag som knappt vågar ta ett steg på hållbarhetsområdet utan att först konsultera med Löhman. Med Accountability i ryggen hoppas vi få se Löhman debattera på fler arenor under 2011.

Michael Porter och Mark Kramer, professorer, Harvarduniversitetet (Ny)
Få artiklar har varit så betydelsefulla för att fördriva Milton Friedmans spöke ur CSR-världen som Porter & Kramers artikel i Harvard Business Review 2006. I januarinumret av HBR visar de åter var skåpet ska stå, genom att introducera konceptet Creating Shared Value och slå fast att vinst som genereras samtidigt som man skapar värde i företaget är mer värd än vinst som inte ger de fördelarna. Årets utan tvivel viktigaste artikel är redan här. Twitter: @michaeleporter

Daniel Sachs, vd, Proventus
Tillsammans med parhästen Robert Weil förblir Sachs en av omslagspojkarna för den långsiktiga kapitalismen. Med sin nystartade fond för demokrati, kultur och miljö kanske Sachs under 2011 kan börja aspirera på att vara Sveriges motsvarighet till Jeffery Skoll, en modern filantrop med förkärlek för starka berättelser. Hans roll som exekutiv producent för Amir Chandins film ”Cornelis” lovar gott.

Lars-Olle Larsson, specialistrevisor, PwC
Få andra på listan utstrålar samma nestorstatus som Larsson, en utstrålning han själv naturligtvis vårdar omsorgsfullt. Med viss rätt; han är en av de främsta i landet på hur hållbarhetsredovisning ska struktureras och verifieras och är en av de som har störst del i att Svenska företag tillhör de främsta i världen på området.

Soli Townsend, grundare, Futerra (Ny)
Dagarna är räknade för att kunna kalla Townsend för en doldis. Hennes kommunikationsbyrå Futerra, som nyligen öppnat kontor i Sverige, hjälper allt fler multinationella företag förmedla sina hållbarhetsbudskap på ett trovärdigt sätt. Som medlem i FN:s Sustainable Lifestyles Taskforce är hon också en av dem som har störst insikt i hur vi kommer leva om fem, tio och tjugo år.

Mikael Salo, chefredaktör, MiljöAktuellt (Ny)
Under Salos ledning har Miljöaktuellt gått från en trist blaska med miljöprofil till tidningen vi, liksom tusentals miljöchefer, helst har på nattduksbordet när vi vill djupdyka i miljöfrågor, nya lagar och trender på miljöområdet. Det mesta är läsvärt och det övriga, som ISO26000 bevakningen, bidrar i alla fall till att man somnar snabbt. Twitter: @mrmikaelsalo

Johan Oljeqvist, vd, Fryshuset
Han kanske ser försiktig ut men general Oljeqvists strategier bär inte försiktighetens prägel. Under hans ledning har Fryshuset intagit både Malmö och Göteborg och fått respekt genom att skaffa sig allierade i både den privata och offentliga sektorn – och allt detta utan ett enda offer på den civila sidan. Våra underrättelsekällor meddelar att siktet 2011 är inställt på att etablera ett brohuvud vid bottenviken.

Nina Hornewall, Försäljningsdirektör, SJ (Ny)
Med lite hjälp från ovan har Hornewall bidragit till att SJ i företagens ögon allt mer ses som ett fullgott alternativ till affärsflyget. Räknat från dörr till dörr är tåget minst lika snabbt som flyget på många sträckor och det utan att förlora en massa arbetstid längs vägen. Nu återstår bara att lösa kapacitetsproblematiken.

Per Grankvist, journalist och författare, Bonnier Tidskrifter
Få andra idéer har visat sig så hållbara som Grankvists idé att utgå från goda exempel och sätta dem i sitt sammanhang. Det började som en blogg, blev webbtidning, föreläsningar, bok och poddradio och med Bonnier i ryggen följde ansvaret för tre av Sveriges största konferenser inom CSR-området. Vad blir nästa steg för hållbarhetsvärldens egen Amelia Adamo; att sätta sig själv på omslaget eller skapa en skvallertidning? Twitter: @pergrankvist

Maja Frankel, grundare Framtidsboxen (Ny)
Unicefs tidigare ungdomsambassadör har gått från det abstrakta till det konkreta. Frankels idé Framtidsboxen är en metod som utgår från unga för att stimulera samhällsentreprenörskap i kommuner. Det är begåvat, det påverkar arbetslösheten, det stimulerar företagande. Frankel har framtiden som i en box. Twitter: @maja_frankel

Thomas Evertsson och Johanna Eurén, vd och kommunikationschef, Willys (Ny)
Som Tintin och Kapten Hadock leder Eurén och Everstsson Willys på en expedition i jakten på den gröna stjärnan i lågprisbranschen. Coop har fortfarande ett tydligt försprång men Axfoods sätter hoppet till en ny strategi, inspirerad av Walmart, och hoppas kunna använda den för att flyga förbi konkurrenterna under 2011. Låt oss hoppas att inte professor Kalkyl, den närsynte aktieanalytikern, sätter käppar i hjulet.

Andreas Carlgren, Miljöminister, Miljödepartementet (Ny)
Carlgren har knappast gjort sig känd som mannen med de många företagskontakterna utan nöjer sig med att politiskt påverka spelreglerna för företagande.

Sussie Bogefors, ägare, Wig Aveda (Ny)
Medan andra talar om att göra produktförpackningar av återvunnet material, se över innehållet och börja jobba enligt cradle-to-cradle-metoden är det en självklarhet hos Aveda. Bogefors leder den amerikanska kosmetikjättens intåg i Sverige från flaggskeppet Wig Aveda City Spa på Birger Jarlsgatan och ser till att näringslivstoppar och opinionsbildare både får se att det går och bli snyggare på köpet.

Mats Karlsson, vd, Staples Sverige
Om kung Karlsson, som tog klivet upp på tronen från jobbet som försäljningschef förra året, har något motto lär det vara ”Det är det lilla som räknas.” Kontorsmaterialimperiet har släppt ännu en katalog som bara innehåller produkter som är eko och reko för att hjälpa nästan 100 000 företag att köpa lite grönare, lite smartare. Det är det lilla som räknas och när många små gör något gör det stor skillnad.

Marie Bark, chef marknadskommunikation, Preem (Ny)
Nog känns det som om Preem-björnen börjat le lite vänligare de senaste åren? Med innovativa satsningar på att utvinna talldiesel, bygga laddstationer och satsning på bra mat är det Bark som ser till att Preem förblir relevant, även när försäljningen av fossilbränsle avtar. Utmaningen 2011 är att se till att även raffinaderidelen börjar ta sin påverkan på allvar.


Om du vill följa snacket kring listan på Twitter, eller själv vill diskutera eller kommentera personerna på listan, använd hastaggen #100paverkare Klicka här för att läsa mer om de 100 personer vi förutspår påverkar företagens hållbarhetsarbete mest under 2011.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,