lolololol

McDonalds börjar bygga nät för laddning av elbilar

När biltillverkaren Tesla nyligen presenterade sin kommande Model S utlovade man att det skulle kunna gå att köra från San Francisco till New York lika snabbt som en bensinbil eftersom elbilen kan snabbladdas medan man stannar för att äta mat. Det skapar möjligheter för vägrestaurangerna att bli den nya tidens bensinmackar. De närmaste veckorna invigs första laddstationen för elbilar på en av McDonald’s restauranger i Stockholmsområdet och kedjan har stora planer på att bygga laddstationer på restaurangerna längs de stora vägarna i Sverige. Satsningen är ett samarbete mellan McDonald’s och Svenska Elföretagens forsknings- och utvecklingsbolag, Elforsk. Samarbetet innebär möjligheter att testa laddstationer, betalningslösningar och höra med användarna vad som fungerar bra och vad som behöver utvecklas vidare. I dagsläget finns några hundratal elbilar i Sverige, men redan de närmaste åren förväntas eldrivna fordon få ett genomslag på marknaden.

- Det här är ett sätt för oss att stödja en utveckling mot fler elfordon i Sverige.  Tanken är ju att våra gäster ska kunna snabbladda sin elbil under den tiden man är inne hos oss och äter. Just tillgängligheten av laddstolpar där man naturligt stannar med sin elbil är det som kommer efterfrågas av användarna tror Elforsk, säger Petra Dahlman, CSR-ansvarig på McDonald’s.

Samarbetet gör att vi förhoppningsvis kan undvika en hönan-eller-ägget-problematik som annars skulle kunna uppstå om folk väntar med att köpa elbilar innan det finns laddstolpar och företag väntar med att sätta upp laddstolpar innan det finns elbilar. Det är ett modigt och klokt drag av McDonald’s som säkert kommer inspirera fler att göra samma sak, både för miljöns skull, men också för att det driver kunder och samtidigt kan ge ännu en extrainkomst. För vad som krävs för att bygga upp ett nytt nät är faktiskt inte bara el utan också fysiska platser att sätta stolparna på. Det är orsaken till att Fortums kampanjer om att de vill bygga laddstolpar tyvärr lätt uppfattas som marknadsföring utan markkontakt, eftersom de måste få tillstånd från många olika parter för att kunna sätta upp sina laddstolpar. Vad Fortum borde gjort istället skulle vara att teckna avtal med en trovärdig partner som exempelvis Preem eller OKQ8 som båda har lite långsiktigare syn på sin egen verksamhet och som både förstår bränslebranschen och har många platser där stolparna skulle kunna stå.

Det fiffiga med elbilar är att de kan laddas lite varsomhelst och inte behöver följa samma säkerhetsföreskrifter som stationer som säljer bensin, diesel och etanol. Kanske innebär det en återkomst för mackarna i innerstadsmiljö? En sektor som definitivt är på hugget är de företag som äger och driver parkeringshus. Räkna därför med att de är nästa aktör att ge sig in i elstolpekampen.

, , ,