lolololol

Hundra påverkare 2009 – plats 31-100

Jenny Didong, departementssekreterare med ansvar för extern ekonomisk information, ägarstyrnings- och hållbarhetsfrågor, Enheten för statligt ägande, Näringsdepartementet
Hon är inte den pratigaste människan i regeringskvarteren men när Didong väl öppnar munnen gör både de statliga bolagen och Näringsministern klokt i att lyssna. Bara det faktum att alla de statliga bolagen numera gör hållbarhetsrapporter kommer leda till förändringar enligt principen att det som mäts, är det som blir gjort. Och eftersom det är Didong som med sin pragmatism ska hantera det faktum att allt som mäts inte är viktigt och att allt som är viktigt inte kan mätas, kommer hennes rekommendationer påverka både de statliga och icke-statliga bolagen under hela 2009.

Jan-Eric Sundgren, Direktör med ansvar för omvärlds- och miljöfrågor, Volvo AB
Volvos miljöpris har de senaste åren vunnit i prestige genom att belöna några av de klokaste tänkarna inom miljöområdet, inte minst 2007 års pristagare Amory Lovins (som vi för övrigt tidigare tippat som framtida nobelpristagare). I prisstyrelsen sitter Sundgren som med sin förmåga att prata med ingenjörer på ingenjörers vis och direktörer på direktörers vis bidrar till ökad förståelse i båda lägren. Det är en förmåga som också bidrar till att Kungliga ingenjörsvetenskapsakademin, där han är ledamot, känns mer relevant än på många år.

Parul Sharma, CSR Advisor, Sandvik
Efter att ha fått hennes åsikter om hur Sandvik egentligen borde styra upp leverantörskedjan för att respektera mänskliga rättigheter, anställde bolaget sin egen största kritiker att själv få leda arbetet. Under 2009 arbetar Sharma, tidigare Amnesty Business Group, vidare med att öka kunskepen om utmaningen inom bolaget.

HM Drottning Silvia av Sverige, grundare till World Childhood Foundation
Även om en del företagsledare säkert flockas till Childhood mest för att få sola sig i drottningens glans och umgås med likasinnade faller ingen skugga på Drottningen. För resultatet blir ökad insikt om utsatta barns situation, något Drottningen ständigt påminner både dem och andra om, vilket kan leda till förändringar i praktiken.

Catherine Caragianni, Miljöchef, TeliaSonera Sverige
Det kan tycks självklart men genom att inkludera frågan ”behövs resan?” i bolagets mötes- och resepolicy och få de anställda att använda de egna produkterna för distansmöten har Caragianni hjälp TeliaSonera att spara 70 miljoner kronor årligen. Tekniken har också hjälpt till att öka flexibiliteten för de anställda vilket gjort att allt fler på bolaget får ihop det tusenbitarspussel som är familjevardagen för många. Det kommande året räknar vi med att Telia börjar be kunderna följa i deras fotspår.

Axel Mörner, regionchef mälardalen, Hemköp
I detaljhandeln finns det ingen hedersbetygelse som är lika stor som att få omdömet att man har det ”i händerna”. Som chef för Hemköp i mälardalsregionen har Mörner haft många tillfällen att visa att han har lika mycket i händerna som i huvudet, med medvetna satsningar på både etiska och ekologiska produkter. Detta märks inte minst på Hemköp City i Stockholm som seglat upp som det närmaste man kan komma Whole Foods i Sverige. Med förståelse för både hållbarhet och detaljhandel räknar vi med att Mörner får mer ansvar under 2009 – kanske är han redan redo att axla rollen som VD för Hemköp och bli den förste att fylla legendariska Hemköpschefen Nils-Erik Johanssons skor på allvar sedan denne lämnade för tio år sedan?

Stefan Krook, Grundare och ordförande i GodEl och ordförande GoodCause
Mannen som tillhörde de första att utmana telemonopolet fortsätter tjäna pengar på att försöka förändra förutsättningarna i stela branscher. GodEl fick 70 000 nya kunder på 3,5 år, på vad alla ansåg vara en mogen marknad, genom att ge kunderna möjlighet att ta samhällsansvar. Vi gissar att det kliar i Krooks fingrar att ta sig an en ny bransch under 2009. Vårt stalltips? Fondmarknaden.

Claes Roxbergh, miljöexpert på Skanska Sverige
Skanska har deklarerat att alla nya hus ska vara energisnålare än förr och ha högre kvalitet än tidigare och att det är just genom att omfamna hållbarhet som man ska komma stärkt ur lågkonjunkturen. Som miljöexpert bidrar därmed Roxbergh till att förändra vardagen för tusentals boende och bolag som flyttar in i Skanskas nya gröna hus.

Johan Ihrfelt, grundare och VD, O2-koncernen
Kanske är det yogan som gör det lättare för Ihrfelt att se helheten än för andra. Men egentligen behöver man inte vara i energibranschen för att inse hur fiffigt det vore att ha hela värdekedjan, från att veta var det blåser mest, till att projektera byggandet av vindkraftverk, finansiera det via medlemmar eller partners som Proventus, till att sälja vindel direkt till kund. O2 äger hela kedjan och det gör samtidigt koncernen till en intressant uppköpskandidat under året för Telge Energi som därigenom kan öka sin egen trovärdighet.

Jenny Johansson, Miljöchef, Swedbank
Vid en första anblick är Johansson lätt att underskatta. Men bakom luggen arbetar en skarp hjärna som förändrar inifrån och driver banken till att lansera ett brett spektra av miljöprodukter för att locka kunder, bland annat lån för att köpa andelar i vindkraftverk hos O2. I takt med att självförtroendet ökar med resultatet känns det logiskt om Johansson under 2009 kommer få utökat förtroende att också sköta Swedbanks sociala ansvar lika bra som miljöansvaret.

Björn Söderberg, grundare och VD, Fair Enterprise Network
Till synes oberörd av omvärldens försök att etikettera Söderberg som social entreprenör, samhällsentreprenör eller en ny generation företagsledare fortsätter han dela sin tid mellan företagen i Sverige och Nepal. Kanske är det just det kompakta ointresset för sin egen person som gör honom så intressant och som gör honom så eftertraktad som föreläsare på företag. Trots att det han gör, enligt honom själv, är ganska enkelt och självklart. Hans affärsidé bygger på att ta ett mycket större socialt ansvar för sina anställda än som är vanligt i Nepal för att attrahera de bästa och ändå kunna sälja tjänster och produkter till konkurrenskraftiga priser på den svenska marknaden. Ju fler som inser det hållbara i det, ju mer påverkar Söderberg företagen.

Pär Larshans, personal & hållbarhetsdirektör, Max Hamburgare
Det senaste arton månaderna har hamburgerkedjan, med Larshans i spetsen, gått från att maximera sin vinst till att optimera den, ur hållbarhetssynpunkt. Resultatet är högre vinst än tidigare, att man övertagit ledarflaggan på miljöområdet från McDonald’s och dessutom fått stor exponering i media. Genom att förklara klimatneutralisering på ett begripligt sätt för kunderna har Larshans bidragit till att hamburgarna har en godare eftersmak än någonsin.

Helene Samuelsson, kommunikationschef, Preem
Med 80 % av den svenska raffinaderikapaciteten är sannolikheten stor att det är bränsle från Preem man tankar, även om man är kund hos en annan stationskedja. Samuelsson har det styva uppdraget att få kunder att förstå att Preem faktiskt gör förändringar som får stora miljöeffekter när bränslet de säljer består av en allt större förnyelsebar del. Hittills har mycket av arbetet skett i skymundan, men chansen är stor att Samuelsson ser till att vi under 2009 börjar se Preem som den minst dåliga stationskedjan.

Henrik Sundström & Jens Schlyter, Vice President respektive CSR Manager, Electrolux
Vitvarujätten har varit känd för sitt kundfokus men varit förvånansvärt ängslig när det gäller att propagera för produkternas samhällsansvar. Men genom att snegla på General Electrics framgångsrika Ecomaginationinitiativ har Sundström och Schlyter äntligen hittat formen och vågar prata om fördelarna både ur försäljnings- och förbrukningsperspektiv. Och precis som GE gjort, är det rimligt att tro att Electrolux under 2009 också ska inse att hållbarhetsfokus kan vara den tillväxtmotor man söker för framtiden.

Linda Blomström & Leif Norburg, CSR-ansvarig respektive VD, Danske Bank

Med projektet Penningborg, ett privatekonomiskt utbildningspaket för skolor, har Blomström och Norburg visat vägen när det gäller hur företag och skolor kan samverka på ett snyggt, lärorikt sätt med tydlig koppling till bankens kärnverksamhet. Det är lätt att räkna ut att det kommer att komma fler initiativ riktade mot barn, ungdomar, föräldrar och lärare för att öka kunskaperna i privatekonomi de kommande åren.

Carola Magnusson, Ekokock
Det verkar så enkelt när Magnusson svänger ihop en gryta. Och det är genom att visa att ekologisk skolmat till syvende och sist helt enkelt handlar mer om att bryta vanan att köpa halvfabrikat än att spräcka budget, som Magnusson förutom att göra det bra för barnen påverkar både barnens föräldrar som den offentliga sektorn. Och så smakar det ju faktiskt bättre också.

Alice Kuhnke, chef tankesmedjan, Sektor 3
Idéen till en tankesmedja för civilsamhället har funnits länge men det var först 2008 som den materialiserades genom Kuhnke. Utrustad med en smittande optimism, en rolodex i storlek av ett bildäck med visitkort från samhällets alla sektorer och rejäl portion småländskt sunt förnuft, säkerställer Kuhnke att sektorn får debattera och kritiskt kan granska sig själv och sin roll i samhället, så att frivilligorganisationerna inte aningslöst accepterar den roll företag och den offentliga sektorn tilldelar dem under 2009 och framåt.

Johan Oljeqvist, VD, Myrorna
Bortsett från att de ägs av Frälsningsarmén är Myrorna som vilken detaljhandel som helst. Precis som VD Rolf Eriksen på H&M förstår Oljeqvist att framgången bygger på att ha varor som passar i säsong, som byts ofta, som distribueras snabbt och effektivt till butikerna och som har attraktiva priser. Oljeqvist är lika tydlig med att hans uppdrag är att leverera maximalt med pengar till ägarna som att det också är att ta så mycket ansvar i samhället som möjligt. Med en profil att vara lika snäll som kommersiell räknar vi kallt med att modejättens rekryterare har ögonen på Oljeqvist.

Niklas Zennström, entreprenör och grundare Zennström Philantropies
Det luktar fortfarande nymålat på kontoret hos Skype-grundaren Zennströms fond, med inriktning mot klimatfrågan och mänskliga rättigheter, men man är redan ett samtalsämne bland entreprenörer. Även om fonden inte kommer påverka företag under 2009 kommer Zennströms agerande att påverka företagsledare och entreprenörer genom sin blotta existens. Plötsligt hör man dem prata om att ”ge tillbaka till samhället, precis som Zennström”.

Lars-Olle Larsson, specialistrevisor, Öhrlings PriceWaterhouseCoopers
Trots att Öhrlings PWC sponsrar de flesta evenemang med hållbarhetskoppling i landet och därmed givit Larsson rollen som hållbarhetssveriges främsta panelhöna har han skickligt undvikit att bli stekt. För så länge han värper mer än han kacklar kommer han få fortsätta flaxa runt på olika seminarier och även under kommande året vara ohotad i rollen som högsta hönset i hållbarhetsredovisningskretsar.

Lottie Knutsson, Informations- och CSR-direktör, Fritidsresor
När Fritidsresor lanserade tågcharter i blygsam skala häromåret var det Knutson som skickligt fick det att framstå som en symbol för ett mera medvetet resande och därmed skapade ett intresse som inte fanns tidigare. Få i Sverige kommunicerar bättre än Knutsson vilket gör det möjligt för henne att skapa behov som Fritidsresor snabbt kan kapitalisera på och som tvingar hela resebranschen att följa efter. Knutsons nästa drag? Vi tippar klimatneutral charter till Thailändska ecoresorts.

Jan Peter Bergqvist, rådgivare, Sleepwell
Efter femton år inom Scandic lämnade Bergkvist kedjan vid årsskiftet, i alla fall delvis, då han även framöver är han kedjans hållbarhetsgeneral. Få andra har drivit hållbarhet så långt, så länge och så konsekvent, en följd av Bergqvists grundmurade övertygelse om förträffligheten hos Det Naturliga Stegets hållbarhetsmodell med de fyra systemvilkoren. Dessutom styrelseuppdrag i såväl Rättvisemärkt som Stockholm International Water Institute. Räkna med att andra företagsledare som också vill sova gott, drar i Bergqvist under året.

Amelie Silfverstolpe, grundare, Volontärbyrån
I USA och Storbritannien är företagsvolontärprogram snarare regel än undantag, inte minst beroende på den effekt engagemangets positiva kraft har på anställdas lojalitet och teamkänsla, skäl som Silfverstolpe gärna upprepar när Volontärbyrån söker företagspartners. Med de flesta av Sveriges största volontärorganisationer som partners är sannolikheten stor att företag under 2009 kommer att knacka på hennes dörr för att få hjälp att upprätthålla moralen i kristider, med hjälp av Silfverstolpes engagemang.

Belgin Fortaci, Mångfaldschef, SEB
Det kunde lika gärna stått ”affärsutvecklingschef” på hennes visitkort, för det är Fortaci som ska se till att SEB bättre ska kunna möta behoven hos de 1,8 miljoner människor med utländsk bakgrund som finns i Sverige. Räkna med att vi under året kommer börja vänja oss vid att få välja något av de tre största språken i Sverige när vi ska ta ut pengar; svenska, finska eller arabiska.

Marianne Bogle, projektledare, CSR Sweden
Som ansvarig för storföretagens viktigaste hållbarhetsklubb, CSR Sweden, är Bogle branschens egen dörrvakt. Det är hon som ordnar sammankomster för att medlemmarna ska kunna utbyta kunskaper ifred och det är hon som styr upp evenemang så att branschen berikas med nya insikter, inte bara åsikter. Det är också hon som därför också oftast får lämna omdöme om någon av medlemmarna vill ta in en tillfällig gäst i form av en konsult. Och precis som en riktigt bra dörrvakt är hon trevlig, har glimten i ögat och ser allt.

Lena Ek, Europaparlamentariker för Centern
Som flitig bloggare ger Ek företagare inblick i miljöarbetet i Europaparlamentet. Denna transparens skapar lika mycket förståelse för det ibland mödosamma miljöarbetet som hopp för framtiden.

Fredrik Hillelson, grundare och VD, Novare
Det senaste året har Hillelsons Novare smugit upp som den chefrekryterare som haft flest spännande uppdrag när man rekryterat tjänster med hållbarhetsprofil för såväl Rättvisemärkt, SEB, Ersta Diakoni, Oriflame och den offentliga sektorn. Hillelsons förslag väger tungt när företagen bestämmer vem som ska leda utvecklingen framåt.

Per Grankvist, rådgivare och grundare, CSR i Praktiken.se
Med en nästan religiös övertygelse om det goda exemplets makt och med en klar uppfattning om hur moral och mammon kan kombineras har Grankvist fått flera stora företag som anhängare. Han har fått uppmärksamhet för sin uppriktighet både som rådgivare och föreläsare, och även om han då och då trampar folk på tårna får Grankvist respekt för sin förmåga att dela med sig av konkreta exempel och att ständigt predika affärsnytta. Till hösten kommer hans bok med exempel på CSR i praktiken.

Emma Ihre, Head of Corporate Engagement, Etix SRI Advisors

Ju större kapital som förvaltas och ju större investeringar man gör i ett enskilt bolag, ju större är chansen att man har bolagets öra när man ställer krav på förbättringar på hållbarhetsområdet. Även om inte Ihre själv förvaltar något kapital påverkar hon ändå stora bolag, då hon som rådgivare i hållbara investeringsstrategier har investerarnas öra. Räkna med att ännu fler hör av sig för att få lyssna på Ihre under 2009.

Jenny Engström, pressansvarig, Svenska Turistföreningen

När pengarna tryter ökar vårt intresse att turista i hemlandet. Som pressansvarig är det Engström som ser till att det är miljömärkta vandrarhem vi börjar fundera på. Med 320 vandrarhem, 43 fjällstugor och 10 fjällstationer har STF alltid legat naturen nära i bokstavlig bemärkelse och med Sveriges just nu bredaste utbud av ekoturism ligger man nära även i bildlig bemärkelse. Med sina mediakontakter sätter Engstöm STF på kartan hos vanliga svenskar och därmed press på hela hotell och upplevelseindustrin att följa i deras fotspår.

Thérèse Hultin, företagsansvarig, Stockholms Stadsmission
Hultins begåvade insamlingsstrategi de senaste åren har varit att utbilda och bearbeta företag branschvis och på så sätt försöka få med sig så många företag som möjligt som partners istället för att begränsa sig till ett företag per bransch. Med tillgång till ordförande Larry Lexell för att öppna dörrar när det behövs kommer Hultin att fortsätta trygga Stadsmissionens arbete även under året som kommer.

Carolina Sachs, generalsekreterare, Antonia Ax:son Johnssons stiftelse för miljö och utveckling
Med en bakgrund på Det Naturliga Steget förstår Sachs hållbarhet i sin bredaste form. Med pigga ögon reser hon vid behov till såväl Grönland som Östafrika för att på plats förstå effekterna av ohållbar utveckling. Lika bekväm i trekkingskor som högklackat, samlar Sachs de smartaste människorna för rundabordsamtal som bidrar till att anställda i Axel Johnson-gruppen blir allt bättre på att förena det existentiella och det kommersiella, det företagsekonomiskt nödvändiga och det samhälleligt önskvärda.

Ola Skinnarmo, äventyrare
Räkna med att hans expedition genom nordostpassagen, när han upprepar Adolf Erik Nordenskjölds bedrift från 1879, kommer bli sommarens följetong. Expeditionen kommer också uppmärksamma svenska företag på hur mycket isarna smällt i vårt närområde och bidra till ökad medvetenhet om utsläppens inverkan norr om polcirkeln.

Anna Ryott, insamlingschef och biträdande generalsekreterare Unicef
Om man kombinerar en bakgrund på McKinsey med en karriär på en av Sveriges mest hyllade reklambyråer är det inte konstigt att man blir en av de bästa att använda kommunikation på ett strategiskt sätt. Under Ryotts ledning har Unicef blivit en förebild på att samla in pengar via nätet och att på ett konkret sätt kommunicera vilken effekt deras insatser har i världen, snarare än att använda gråtande barn och krisbilder. Inte konstigt folk blivit mer benägna att ge Unicef av sina pengar.

Annika Laurén, VD, Ekobanken
Den som på grund av deras storlek avfärdar Ekobanken som en obetydlig nischbank riskerar att göra ett stort misstag. Som föregångare inom transparens och etik är det Ekobanken som övriga banker strävar efter att kopiera eftersom Laurén gör i praktiken det andra bara pratar om i teorin. Under 2009 kommer fler företag upptäcka att Ekobankens offentliga lista över vilka de lånat ut pengar till är det säkraste sättet att hitta morgondagens snabbväxande och hållbara bolag.

Mattias Klum, fotograf
En bild säger mer än tusen ord men i takt med att Klum utvecklar sin förmåga att också i ord sätta sina bilder i ett sammanhang ökar också hans påverkan på svenska företag. Sedan länge har han haft Antonia Ax:son Johnsons öra men med mastodontidén Sverigeprojektet, där Klum vill dokumentera och öka vårt intresse för svensk flora och fauna, kommer han under året att också få många andra företagares öra när han hjälper oss att få upp ögonen för hur vi kan bidra till att bevara naturen också i Sverige.

Michael Stenberg, Johan Söderberg, Linus Thorell, regissörer och initiativtagare till filmen ”Planeten”.

Bara det faktum att trion nu arbetar på sin nästa dokumentärfilm parallellt som intresset för Planeten fortfarande lever, borgar för att de kommer behålla allmänhetens intresse och därmed bidrar till att många anställda börjar ställa krav på sina ledningar.

Filippa Odevall, fundraiser, Hungerprojektet
Odevall har skapat sig ett rykte i fundraisingkretsar för att proaktivt söka upp kapitalet istället för att sitta och formulera olika ”paketerbjudanden” och vänta på att kapitalet ska söka dem. Hon representerar en ny typ av proaktiva, amerikainspirerade insamlare som framgångsrikt ordnat insamlingsaktiviteter för Hungerprojektet i såväl Torekov som Falsterbo. Vi gissar dock att hon hungrar efter mer ansvar och större insamlingar och rekryteras till någon av de större organisationerna under 2009.

Morgan Roos, Företags och sponsoransvarig, Cancerfonden
Cancerfonden samlar in mest pengar av alla och har tagit Rosa Bandet till nya kommersiella höjder. När Rosa Bandet närmar sig överexponering är stalltipset att Roos under 2009 ser till att Mustaschkampen börjar synas mer, vilket också skulle bidra till att man får en aktivitet på våren att balansera bandet på hösten.

Pernilla Ström, krönikör DN, samhällsdebattör, grundare Ethix
När andra drar sig för att bemöta argumenten från de av näringslivets silverryggar som uttryckt tvivel över människans inblandning i växthuseffekten, drar sig Ström inte för att med kloka argument peka ut dem som de pappskallar de är. Som en av få debattörer som har förmågan att både se helheten och förstå hållbarheten och dessutom väva in etiska dimensioner behövs Ström mer än någonsin under 2009 för att belysa och beröra företagare med hållbarhetsambitioner.

Anna Carlstedt & Göran Petterson, ordförande respektive generalsekreterare, Forum för frivilligt socialt arbete
Med överenskommelsen med regeringen hösten 2008 om gränsdragning och relationen mellan den offentliga och frivilliga sektorn på sin meritlista, har Carlstedt och Pettersson lagt grunden för att frivilligsektorn är en diskussionspartner att räkna med i debatten om vårt framtida samhälle. Med sin förmåga att hitta förenande drag hos olika parter tror vi att Carlstedt och Pettersson kommer kratta manegen för många nya samarbeten, på lika villkor, mellan såväl det offentliga, ideella organisationer och företag under 2009.

Carl Mossberg, chef, Tällberg Foundation
När CSR-världen samlades på BSRs konferens i New York var Mossberg enda svenske moderatorn på hela konferensen, vilket säger mycket om hans respekt även inom näringslivet. Att försöka berätta för Mossberg om nästa miljöinnovation, nästa stora hållbarhetstänkare eller stora sociala entreprenör är dömt att misslyckas – han känner de flesta personligen och de har med stor sannolikhet varit i fokus i Tällberg redan för något år sedan.

Niclas Kjellström-Matseke, VD, PostkodLotteriet
Det kan tyckas förmätet att göra sig själv till omslagspojke för affärsdriven välgörenhet som Matseke gjorde förra året, om det inte hade varit för det i hans belackares ögon så irriterande faktum att han faktiskt förtjänar uppmärksamheten. Få andra påverkar frivilligvärlden som Kjellström-Matseke när PostkodLotteriet vräker ut pengar (615 miljoner hittills) över organisationerna och en tumme upp eller ner från Kjellström-Matseke kan vara som skillnaden mellan natt och dag för de organisationer som står i kö för att bli förmånstagare. Och genom att sudda ut gränserna mellan icke-vinstdrivande och vinstdrivande påverkar Kjellström-Matseke bilden av företagande mer än många andra även under året som kommer.

Hidayet Tercan, grundare och VD, vårdbemanningsföretaget Zemrete
Tercan visar vägen i vården genom att ha de högsta etikkraven på marknaden och ge de anställda kontinuerliga föreläsningar i vårdetik. Med hennes entreprenöriella driv tvekar hon inte för att kasta sig in i olika projekt hon inte har tidigare erfarenhet av. Det är en styrka att Tercan istället för att försöka bli en del av det gamla etablissemanget skapat ett nytt etablissemang där lönsamhet och hållbarhet går hand i hand. Inte så konstigt att så många ur det gamla etablissemanget vill höra hur Tercan ser på framtiden för vården och världen.

Robert Cederlund & Anne Cederhage, ansvariga företagssamarbeten, Röda Korset

Av alla frivilligorganisationer är det Röda Korset som mest verkar tänka som detaljhandlare vilket gör det enkelt för företag av alla storlekar att bidra. Cederlund och Cederhage har maximerat potentialen att samla in småsummor vid kassan genom att delta i Claes Bohmans Runda Upp-kampanj och låter också företag prova sig fram i samarbetet med företagspaket i small, medium och large. Mot den bakgrunden är det inte så konstigt att Ica är en av Röda Korsets huvudsponsorer.

Katarina Skalare, CR Manager, EON Nordic
Trots att hon är relativt färsk på sin post har Skalare gjort stort intryck genom att höja ribban för hållbarhetsredovisningar. Skalare har insett att det är minst lika viktigt att rapporten är begripig som att innehållet är verifierat och EONs rapport är därför en av de mest kommunikativa och lättillgängliga hållbarhetsrapporter som givits ut i Skandinavien. Att anta att den blir en av de mest kopierade under året är ingen vild gissning.

Mats Lederhausen, grundare investmentbolaget Be-Cause och ordförande i BSR
Bara för att Lederhausen lämnat den svenska scenen innebär det inte att han inte påverkar hållbarhetsarbetet. Med en världsbild formad av Det Naturliga Stegets fyra systemvillkor investerar han i företag med ett syfte större än deras produkter och är pådrivande för en mer systematiskt syn på hållbarhet i USA. Genom BSR-nätverket bidrar han till att definiera och driva på hållbarhetsarbetet för några av världens största företag vilket naturligtvis också bidrar till att skriva spelreglerna för svenska företag i världen.

Martin Ådal, chef, tankesmedjan Fores
Tidningen Fokus förre politiske chefredaktör leder nystartade tankesmedjan Fores som står för reform och entreprenörskap. Med en grön agenda och skön världsbild driver de en rad intressanta projekt inom såväl hållbarhet i stort som inom integration. Det som en del såg som ett steg tillbaka när han lämnade Fokus tror vi under året kommer att visa sig vara ett stort steg framåt.

Staffan Söderberg, chef företagssamarbeten på WWF
Ett resultat av det explosionsartade intresset för planeten har varit att allt fler företag vänt sig till WWF. Tyvärr gör det också att en del blivit besvikna när de upplever att WWF verkar fokusera mycket på hur sina egna resurser ska fördelas snarare än att se hur man skulle kunna öka sina egna resurser med hjälp av företagen. Med bakgrund från Skanska är vår gissning att Söderberg ska stärka organisationens insikt om att alla inte vill inreda sina samarbeten på samma sätt och att olika företagssamarbeten kräver olika saker. En del är mest intresserade av den utsikt WWF kan erbjuda, andra värdesätter tvättstugan för att få hjälp att bli renare och några är mest intresserade av organisationens vattenkunskaper eller att få en möjlighet att prata med grannarna.

Peder Michael Pruzan-Jorgensen, chef BSR Europe
Med Pruzan-Jorgensen som ny Europachef är förhoppningen att BSR ska bli lika tongivande i Europa som på andra sidan Atlanten när det gäller att tillhanda hålla en arena för kunskap och idéutbyte. Med sin nästan felfria svenska och en lågmäld omvärldskoll som imponerar på de flesta kan Pruzan-Jørgensen bli den under året som i störst utsträckning medverkar till att svenska företag ignorerar jantelagen och vågar börja prata om vad de gjort, i amerikansk anda.

Christian Azar, professor i resursteori vid Chalmers Tekniska Högskola och ledamot i FN:s klimatpanel IPCC
Det behövs fler företagsledare som går ut och tar ställning i miljöfrågan, anser Azar och chansen är stor att de som tar steget har pratat med Azar innan. För trots den långsiktiga makropåverkan Azar har på företagens hållbarhetsarbete genom att vara ledamot i FNs klimatpanel och Reinfeldts hållbarhetskommission har han inte övergivit mikroperspektivet och inser att hållbarhetsarbete måste vara lönsamt i det lilla för att företag ska ändra riktning. Med boken ”Makten över klimatet”, som lanseras i höst, ökar hans påverkan när han på ett begripligt sätt förklarar hur företag kan minska sina utsläpp, och varför.

Stefan Einhorn, författare
Boken ”Konsten att vara snäll” kan också läsas som en bok om företagens ansvar i samhället och med nya boken ”Medmänniskor” beskriver Einhorn indirekt också vilka förväntningar och krav man kan ha på att ett företag ska agera för att vara en värdig samhällsmedborgare. Med tanke på hans vänskap till Karl-Henrik Robèrt har han alla möjligheter att under året profilera sig som en av de främsta tänkarna också när det gäller företagsetikens plats i hållbarhetsekvationen.

Fredrik Larsson, VD, Boomerang

Under våren ska Larsson testa något ingen gjort tidigare – att sälja begagnade kläder av sitt eget märke sida vid sida med den nya kollektionen i Boomerangs egna butiker. Det är modigt och förmodligen en början på en ny syn på klädbutiker inte bara som uthämtningsställen, utan också som marknadsplatser och återvinningsstationer. Det fördubblar antalet anledningar till att besöka en Boomerangbutik och som alla goda detaljhandlare vet Larsson att mer trafik betyder mer försäljning.

Fredrik Kron, Amnesty, avdelningschef opinion och påverkan, Amnesty
Opinionsarbete handlar inte bara om att säga sin åsikt utan också om att lyssna och föra dialog. Kron arbetar för att Amnesty ska få lika stora öron som man har mun och därmed på allvar bli en partner till företag som TeliaSonera, Tele2 och andra som vill bli bättre på att förstå hur de kan ta hänsyn till mänskliga rättigheter i sin verksamhet.

Anette Dieng, verksamhetsansvarig på Ekolådan & Rene Jensen, ägare, Årstiderna
Efter att ha levererat lådor till privatpersoner i flera år började både Dieng och Jensen att rikta blickarna mot företagsmarknaden i takt med att anställda vill ha fler konkreta bevis i vardagen på att arbetsgivaren tänker om omvärlden. Om det dyker upp Rättvisemärkta bananer i receptionen under året är sannolikheten stor att Dieng eller Jensen haft ett finger med i spelet.

Björn Blomberg, VD, Swedfund
Som chef på Swedfund påverkar Blomberg hur svenska företag investerar i utvecklingsländer. Hans uppdrag är både att stimulera intresset för investeringar i dessa länder och att säkerställa att de gör rätt och klokt när de väl är på plats.

Karin Bojs, vetenskapsredaktör, Dagens Nyheter
Insikt är första steget mot handling. Bojs har en enastående förmåga att förklara vetenskapliga rön, intressanta upptäckter och nya sammanhang på ett enkelt sätt utan att förlora i skärpa. Under året kommer hon fortsätta inspirera svenska företag till fortsatta investeringar i forskning och utveckling.

Hans De Geer, adjungerad professor i företagsetik vid Handelshögskolan i Stockholm
För att veta vart man ska kan det vara klokt att fundera över var man varit och vad man står för idag. Med djupa kunskaper om svensk företagshistoria förklarar han hur företagsklimatet och etikdiskussionen Sverige vuxit fram och förändrats, från den svenska modellen till Svenskt Näringslivs födelse. Med en förmåga att förklara lärdomar ur historien så man förstår varför de är relevanta idag kommer han vara den självklara kunskapskällan på området även under det kommande året.

Matilda Tham, adjungerad professor, Beckmans Designhögskola
Sveriges grönaste fashionista predikar återhållsamhet och återanvändning som det hållbaraste sättet att se till att man ligger i tiden. Köp färre plagg, tvätta inte så ofta och återanvänd mer, menar Tham, – det behöver inte hämma modelusten. Hon är själv ett ledande exempel på det och det ger trovärdighet när hon tas in som föreläsare på de svenska modehusen för att hjälpa dem kombinera grönhet och skönhet.

Kristina Bjurling tf kanslichef, Swedwatch
Bjurling har över tio års erfarenhet av arbete kring företags sociala och miljömässiga ansvar i utvecklingsländer. Hon är en av grundarna till Fair Trade Center och initiativtagare till Rena kläder-kampanjen. Att det är klokare att ha henne som förtrogen än fiende, det inser fler och fler företag under 2009.

Kaj Török, konsult och nätverkare i the Compas Network
Som konsult på Det Naturliga Steget hjälper Török företag tänka hållbart men det är genom att vara en av drivkrafterna bakom den svenska delen av Compass Network, ett närverk för förbättrad hållbarhetskommunikation, som Török påverkar mest. Genom att tillhandahålla mötesplatser för folk att utbyta erfarenheter om hur man förmedlar vad man gjort på ett trovärdigt sätt, kommer förhoppningsvis fler bolag att ta steget in i rampljuset som förebilder.

Karl Palmås, forskare, Göteborgs Handelshögskola
Palmås har länge intresserat sig för frivilligorganisationernas relation till näringslivet, samt för hur företagens hållbarhetsarbete kan koppla samman deras innovationsprocesser med samhällspolitiska processer. De ständiga gränsöverskridandena har satt sina spår – Palmås är en representant för en ny typ av retoriker som ser företagande endast som en metod av flera för att åstadkomma förändring i samhället. Hans genomtänkta yttre är både ett tecken på ett genomtänkt inre som att han är på väg att nå stjärnstatus. Under 2009 ser vi hur han får allt fler fans och allt större påverkan på svenska företag i takt med att fler innovationschefer inser att han ju faktiskt sitter på facit till framtiden.

Helena Markstedt, generalsekreterare, Rättvisemärkt
Med en armé på 2000 ambassadörer och med allierade som Coop och Hemköp marscherar Markstedt framåt och får Rättvisemärkt at framstå som ett allt självklarare val för etiska produkter och medvetna städer.

Tommy Borglund, seniorkonsult, Hallvarsson & Halvarsson

Med en fot i den kommersiella världen och en fot kvar i den akademiska världen är Tommy den som bäst för ut teorier i verkligheten och generöst delar dem med alla. Med nya boken ”Värdeskapande CSR – hur företag tar socialt ansvar” resonerar han klokt om gränser och möjligheter med företags ansvarstagande och många kommer säkert att stöta på både honom och hans bok under 2009.

Karin Lexén, Project Director, Stockholm Water House
Vatten är nästa stora hållbarhetsfråga, efter klimatfrågan, men många företag upptäcker att de har dålig koll på hur vattenfrågan påverkar deras verksamhet. Inte konstigt att Lexén och hennes kollegor på Swedish Water House alltmer framstår som den naturliga kunskapskällan i vattenfrågor för svenska företag. Som ordförande i Rättvisemärkt förstår Lexén dessutom både de ekonomiska, ekologiska och sociala konsekvenserna av tillgången till rent vatten.

Jessica Dymén, projektledare SIND.nu
Finans- och försäkringsbranschen har stora möjligheter att sätta press på företag för att skynda på hållbarhetsarbetet, från miljö- till mångfaldsfrågor. Dymén är spindeln i nätet för arenan som genom positiv uppmuntran påverkar finans- och försäkringsbranschen att dels inse vilken möjlighet de har och dels att börja samarbeta med varandra.

Karin Mattson Weijber, ordförande på Riksidrottsförbundet
En femtedel av alla svenskar har ideella uppdrag i idrottsrörelsen och utgör därmed ett ofta förbisett socialt skyddsnät för många unga som genom sporten hittar sammanhang, gemenskap och mål. Mattson Weijber har signalerat att hon förstått att idrottsvärlden handlar om mer än sport och vi anar att hon under 2009 kommer börja införa riktlinjer om att stora klubbar också ska ta ett mera genomtänkt socialt ansvar i samhället.

Susanne Sweet, Docent och ordförande Sustainability Research Group, Handelshögskolan i Stockholm
Det talas allt oftare om hur de stora massorna med minst ekonomiska resurser, på botten av inkomstpyramiden, paradoxalt nog kan utgöra en lönsammare kundgrupp än de i toppen på pyramiden. Som expert på ämnet, en auktoritet på hållbarhetsområdet och dessutom med en förmåga att presentera sina slutsatser med hjälp av många exempel ur verkligheten är Sweet en eftersökt föreläsare både på Handels ledarskapsutbildningar och ute på företag.

Ola Löhman, rådgivare, Frontlobe
Även om Löhman arbetat med aspekter av hållbarhet under många år är det förvånansvärt få som vet vad han har gjort efter åren på KPA i slutet av nittiotalet. Som hållbarhetssveriges Herr Hemlig kultiverar han dock sina företagskontakter väl och ger råd om etiskt agerande på till flera stora bolag och kanske är det just mystiken som bidrar till hans attraktionskraft?

Om du har förslag på vilka som borde vara med på listan nästa år, eposta till 100paverkare2010 (snabel-a) csripraktiken.se

Så har urvalet gått till:
CSR i Praktiken.se har använt sig av en referensgrupp med tongivande kvinnor och män i näringslivet, offentlig sektor och frivilligsektorn som har fått nominera kandidater. De nominerades påverkansmöjlighet har poängsatts på basis av tre kriterier; beslutsmakt (befogenhet att ta beslut för förändring och i vilken grad beslutet påverkar svenska företag), informell påverkan (i vilken grad de påverkar andra informellt och hur stort nätverk de har) och karisma (utstrålning kombinerat med trovärdighet i hållbarhetsfrågor).

, ,